SOSIALISASI BAHASA INGGRIS MELALUI QUESTION AND ANSWER GAME BAGI SISWA SMA DI KABUPATEN ENDE

Authors

  • Waldetrudis Mbewa Prodi Pendidikan Keagamaan Katolik, Sekolah Tinggi Pastoral Atma Reksa Ende
  • Maria Yulita C. Age Prodi Pendidikan Keagamaan Katolik, Sekolah Tinggi Pastoral Atma Reksa Ende

DOI:

https://doi.org/10.55681/devote.v4i3.4474

Keywords:

Bahasa Inggris, question and answer game, siswa

Abstract

The objective of this community service initiative is to promote the use of question-and-answer games in English language instruction to enhance students' listening, speaking, reading, and writing skills. The implementation method involves conducting observations, creating draft questions or initial assessments, designing task distribution for the PkM team, implementing English language proficiency improvement through question-and-answer games, developing follow-up plans, summarizing activity outcomes, and preparing a final report. The results achieved by the students showed that they were very enthusiastic about learning English through games. The question and answer game strengthened the students' English skills (speaking, reading, writing, and listening), language elements such as vocabulary, pronunciation, and grammar, motivation, interest, and active involvement in using English. This educational exercise can inspire students to use English with greater confidence while also creating a fun learning environment. This socialization also motivated teachers at the three partner locations to create variations in media and models to enhance more quality and creative learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfarisy, F. (2021). Kebijakan Pembelajaran Bahasa Inggris di Indonesia dalam Perspektif Pembentukan Warga Dunia dengan Kompetensi Antarbudaya. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 303–313. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i3.207

Indriyani, N., & Usriyah, L. (2022). Pentingnya belajar bahasa Inggris di sekolah. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pendidikan, 7(1), 39–45.

Kholili, A. (2022). Upaya Meningkatkan Pemahaman Membaca Bahasa Inggris melalui Pembelajaran Berbasis Inkuiri (Inquiry-Based Learning. Literasi Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Inovasi, 2(2), 1494–1501. https://doi.org/10.58466/literasi.v2i2.1441

Kurniati, N., & Kuspiyah, H. R. (2025). Edukasi dan pelatihan membaca teks bahasa inggris menggunakan komik digital. 4, 134–140.

Lakuana, N., Lebagi, D., & Dermawan, D. W. (2024). Sosialisasi Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris Melalui Permainan Online. EJOIN : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 242–248. https://doi.org/10.55681/ejoin.v2i1.2177

Maduwu, B. (2016). PENTINGNYA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS DI SEKOLAH. Jurnal Warta, 4(50), 1–7. https://doi.org/10.46576/wdw.v0i50.207

Maulida, Z. P., Aprilianti, S. R., & Sari, N. N. K. (2024). Pentingnya Bahasa Inggris dalam Kehidupan Sehari-hari. Karimah Tauhid, 3(3), 3192–3199. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v3i3.12600

Mumtazah, S., Syam, S. S., & Alwi, N. A. (2025). Penggunaan WordWall sebagai Game Edukasi untuk Meningkatkan Keterampilan Abad 21 di Sekolah Dasar. Dinamika Pembelajaran: Jurnal Pendidikan dan bahasa, 2(3), 159–169.

Pratiwi, W. R., & Syahriani, I. (2020). Optimalisasi Pengajaran Bahasa Inggris Gratis melalui Weekly English Meeting. Jurnal SOLMA, 9(1), 55–67. https://doi.org/10.29405/solma.v9i1.3299

Rambe, A. H., Parapat, H. F., Hadinata, R., Islam, U., Sumatera, N., Pura, T., & Medan, U. N. (2024). PEMANFAATAN MEDIA BERBASIS GAME DALAM DASAR ELSE ( Elementary School Education. ELSE (Elementary School Education Journal), 8(3), 11–12.

Samad, P. (2024). PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS MENGGUNAKAN LEARNING APPS SMP NEGERI 1 DUHIADAA. 2(2), 98–108. https://doi.org/10.53491/numbay.v2i2.1316

Silaban, G. C., Purba, I. M., Sirait, E. U. M., Marbun, E. M. Y., Purba, I. P., Siagian, C. B., Panjaitan, A., Herman, H., Sibarani, I. S., & Sinurat, B. (2023). Sosialisasi Model “Fun with English” dengan Menggunakan Metode Game Based Learning dalam Melatih Kemampuan Pronounciation Siswa di SMP Negeri 3 Pematangsiantar. Welfare : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 438–442. https://doi.org/10.30762/welfare.v1i3.625

Suardi, Pratiwi, W. R., & Acfira, L. G. (2022). Perintisan dan Pendampingan Klub Bahasa Inggris. MATAPPA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 204–212. https://journal.matappa.ac.id/index.php/matappa/article/download/1938/719

Ummah, S., Subroto, D. E., Hamzah, M. Z., & Fentari, R. (2022). Permainan Edukatif dalam Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Siswa Sekolah Dasar. Attractive : Innovative Education Journal, 4(1), 1–12.

Wirawan, A., Nisa, I. K., Novanda, S. C., Salma, J., Sari, A., Insania, C., & Widagdo, A. (2025). Analisis Kesiapan Guru maupun Siswa dalam Berbahasa Inggris serta Sarana dan Prasarana untuk Pembelajaran Bilingual di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9(2), 15930–15934. https://jptam.org/index.php/jptam/article/download/28158/18948/47576

Downloads

Published

2025-09-30

How to Cite

Mbewa, W., & Age, M. Y. C. (2025). SOSIALISASI BAHASA INGGRIS MELALUI QUESTION AND ANSWER GAME BAGI SISWA SMA DI KABUPATEN ENDE. Devote: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 4(3), 364–373. https://doi.org/10.55681/devote.v4i3.4474