PERBEDAAN PENGAJARAN TEKNIK MENYUSUI DENGAN METODE DEMONSTRASI DAN METODE PICTURE AND PICTURE PADA IBU POSTPARTUM TERHADAP PENATALAKSANAAN MENYUSUI DI RUANG NIFAS RUMAH SAKIT AURA SYIFA KABUPATEN KEDIRI

Authors

  • Pridinia Ramadhanti Program Studi Kebidanan Kediri Poltekkes Kemenkes Malang
  • Mika Mediawati Program Studi Kebidanan Kediri Poltekkes Kemenkes Malang
  • Eny Sendra Program Studi Kebidanan Kediri Poltekkes Kemenkes Malang
  • Ririn Indriani Program Studi Kebidanan Kediri Poltekkes Kemenkes Malang

DOI:

https://doi.org/10.55681/sentri.v2i9.1526

Keywords:

Demonstrations, Picture Teaching, Management Of Breastfeeding

Abstract

The breastfeeding technique is the process of giving ASI (Mother's Milk) from the mother to her baby. Errors in breastfeeding techniques can be influenced by various factors, including factors of experience, age and knowledge factors. This study aims to determine the effect of teaching breastfeeding techniques with demonstration methods and the method of picture and picture in postpartum mothers on breastfeeding management in the puerperal room of Syifa Aura Hospital, Kediri Regency. This study uses the Quasy Experiment Design, a population of 55 postpartum mothers taken by simple random sampling obtained a sample of 32 postpartum mothers. Analysis of the results of this study using the Wilcoxon Match Pair Test with a significance level of 0.05. The results obtained p value (0,000) <(α) 0.05 means that there is the influence of teaching breastfeeding techniques with the demonstration method and the method of picture and picture. Continued by Mann Withney U-Test obtained the average value of breastfeeding postpartum mothers with demonstration methods (18.84) higher than the picture and picture method (14.16), then the use of demonstration methods is better used to improve breastfeeding ability. It is expected that the next researcher uses demonstration methods for other teaching

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dinas Kesehatan Kabupaten Kediri. (2017). Profil Kesehatan Kabupaten Kediri. Kediri.

Riphiduri, R. (2014). Faktor-faktor yang Berhubungan dengan Teknik Menyusui pada Ibu Primipara. Jurnal Kebidanan Dan Keperawatan, 10

Mulati, T. S., & Susilowati, D. (2016). Pengaruh Pelatihan Teknik Menyusui yang Benar pada Ibu Nifas Primipara Terhadap Ketrampilan dalam Menyusui. Jurnal Terpadu Ilmu Kesehatan, 5.

Lestari, W., Amelia, N. R., & Rahmalia, S. (2012). Efektifitas Pendidikan Kesehatan Tentang ASI terhadap Tingkat Pengetahuan, Kemampuan dan Motivasi Menyusui Primipara. Jurnal Ners Indonesia, 2.

Khoiriyah, Ansik & Prihatini, Ravita. (2011). Hubungan Antara Paritas dengan Ketrampilan Menyusui yang Benar pada Ibu Nifas. Jurnal Midpro, Edisi 2

Sohimah. (2017) Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Pemberian Air

Susu Ibu (Asi) Eksklusif Di Wilayah Kerja Puskesmas

Cilacap Tengah I Kabupaten Cilacap Tahun 2017. Jurnal Ilmiah Kebidanan, Vol. 8 No. 2 Edisi Desember 2017, hlm. 125-137

Lestari, Dwi A. & Surasmi, A. (2016). Pengaruh Penyuluhan Kesehatan Tentang Menyusui dengan Metode Demonstrasi Terhadap Kemampuan Ibu Menyusui Di Rumah Sakit Bersalin Wilayah Banjarsari Surakarta. Jurnal Terpadu Ilmu Kesehatan Vol. 5

8. Suratih, K., Wahyuni, E. S., & Zakia, F. (2017). Pengaruh Video Pendidikan Kesehatan Tentang Pemberian ASI Terhadap Teknik Menyusui di Kabupaten Boyolali.

9. Notoatmojodjo, S. (2012). Metodologi Penelitian Kesehatan. jakarta: Rineka Cipta.

Huda, M. (2013). Model-model pengajaran dan pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Downloads

Published

2023-09-10

How to Cite

Ramadhanti, P., Mediawati, M., Sendra, E., & Indriani, R. (2023). PERBEDAAN PENGAJARAN TEKNIK MENYUSUI DENGAN METODE DEMONSTRASI DAN METODE PICTURE AND PICTURE PADA IBU POSTPARTUM TERHADAP PENATALAKSANAAN MENYUSUI DI RUANG NIFAS RUMAH SAKIT AURA SYIFA KABUPATEN KEDIRI. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(9), 3722–3729. https://doi.org/10.55681/sentri.v2i9.1526