THE EFFECT OF SOCIAL INTERACTION ON NEGATIVE VOCABULARY ACQUISITION IN 6-YEAR-OLD CHILDREN
PENGARUH INTERAKSI SOSIAL TERHADAP PEMEROLEHAN KOSAKATA NEGATIF PADA ANAK USIA 6 TAHUN
DOI:
https://doi.org/10.55681/memace.v2i4.3477Keywords:
Anak Usia 6 Tahun, Interaksi Sosial, Pemerolehan Bahasa, Kosakata NegatifAbstract
This study aims to describe how social interaction affects the acquisition of negative vocabulary in 6-year-old children. This research was conducted using descriptive qualitative method. The subject in this study is a 6-year-old boy. The data in the study are negative vocabulary utterances produced by 6-year-old children. The data collection technique applied in this research is direct observation through interviews. The results show that children who communicate less with parents and interact more with the outside environment tend to use more negative vocabulary. Environmental factors, such as home, school, and playground, play an important role in this process. Therefore, it is important for parents and educators to create a conducive environment and provide positive social stimulus to support children's healthy language development.
Downloads
References
Antono, Mixghan Norman. (2023). Pemerolehan Bahasa pada Anak. Malang: Litnus.
Azizah, F. N. (2012). Pemerolehan Kosakata Anak Usia 3–5 Tahun di PAUD Kelompok Bermain Inklusif Anak Ceria Universitas Airlangga. Jurnal Skriptorium, Vol. 1, No. 3
Brown, Keith. (2005). Encyclopedia of Language and Linguistics Second Edition. Oxford: Elsevier.
Fahira, Agna Rizki. (2020) "Pemerolehan Bahasa Kasar Pada Anak Balita Di Kecamatan Pondok Aren". Matapena: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, Vol. 3, No. 2.
Jadmiko Rahmad Setyo & Rian Damariswara. (2022). "Analisis Bahasa Kasar yang Ditirukan Anak Remaja dari Media Sosial Tiktok di Desa Mojoarum Kecamatan Gondang Kabupaten Tulungagung." Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, Vol 15, No 2.
Nasution, F., dkk. (2023). Permasalahan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Keguruan, Vol. 1 No. 5.
Nasution, Khairani Rafianti dan Dona aji Karunia Putra. (2023) "Pengaruh Pola Asuh Demokratis Terhadap Pemerolehan Bahasa Anak Usia 1 dan 4 Tahun". Jurnal Bestari. Vol 1, No 2.
Nurlaely, Asri., Dkk. (2023). “Perkembangan Bahasa Kasar pada Anak Sekolah Dasar”. Jurnal Refren. Vol 2, No. 2.
Melita Andriani, Kiki, dkk. 2022. "Penerapan Teori Belajar Behavioristik B. F. Skinner dalam Pembelajaran: Studi Analisis Terhadap Artikel Jurnal Terindeks Sinta Tahun 2014 – 2020". ŚALIĤA | Jurnal Pendidikan & Agama Islam, Vol. 5 No. 1
Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mutiara Citra, "Pengaruh Lingkungan Terhadap Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Usia 2 Tahun 8 Bulan dalam Tataran Sintaksis", Jurnal Pena Literasi, vol. 3, no. 1)
Rusyani, Endang. (2008). “Pemerolehan Bahasa Indonesia Anak Usia 2,5 Tahun(Studi Kasus terhadap Pemerolehan Bahasa Anak Usia Dini)”. Jurnal On-line. Bandung:UPI.
Sofiah, Sofiah & Nur Aliyah. (2024). “ Peran Interkasi Sosial Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini”. Jurnal Inspirasi Dunia. Vol. 3. No.3.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suparno, Paul. (2020) Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Yogyakarta: Kanisius.
Tarigan, Henry Guntur. (1986). Psikolinguistik. Bandung: Angkasa.
Trota, Mark Phel B., dkk. (2022). The Influence of Watching English Cartoons on English Language Acquisition: A Case of Selected Filipino Preschoolers. Journal of Education, Language Innovation, and Applied Linguistics, Vol 1, No 2.
Utami, Resta Indriani Putri. (2018) “Menemukan Pemerolehan Bahasa Kasar Pada Anak Usia 4 Tahun Di Kampung Cihanjawar Purwakarta”. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia). Vol. 1, No. 6
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dewi Wulandari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.