Inovasi dan Kebijakan Pendidikan: Subjektivitas dan Objektivitas Kebijakan Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.55681/jige.v6i3.4007Keywords:
Educational innovation, education policy, subjectivity, objectivityAbstract
The rapid and dynamic changes of the modern era have significantly impacted the field of education, demanding a system that is more adaptive, innovative, and responsive to both global and local challenges. Twenty-first-century education emphasizes the importance of critical thinking, communication, and collaboration skills, which can only be achieved through innovation in educational approaches, methods, and policies. On the other hand, educational policy serving as a guiding framework for the system is often influenced by subjectivity, such as political interests, ideological bias, and bureaucratic structures, which can undermine objectivity in decision-making. This study employs a descriptive qualitative approach through library research to examine the role of innovation as well as the dynamics of subjectivity and objectivity in educational policymaking. The findings indicate that while subjectivity cannot be completely eliminated, participatory, transparent, and data-driven policymaking can lead to a more equitable and effective education system. Continuous innovation and evaluation are also essential to meet the evolving needs of society, particularly in the context of religious education and character development.
Downloads
References
Anwar, H., Mulyadi, M., & Helmi, H. (2023). Netralitas birokrasi dan pelayanan publik dalam kelindan politik praktis Pemilu 2024 di Kabupaten Sumenep. KARATON: Jurnal Pembangunan Sumenep, 3(1), Desember.
Arwildayanto, A., Suking, A., & Sumar, W. T. (2018). Analisis kebijakan pendidikan: Kajian teoretis, eksploratif, dan aplikatif. CV Cendekia Press.
Asrulla, A., Rosadi, K. I., Jeka, F., Saksitha, D. A., & Wahyuni, D. (2025). Kontribusi aspek sosial dan budaya dalam aplikasi kebijakan pendidikan nasional Indonesia. Jurnal Imiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 5(1), Artikel 404.
Badjuri, A., & Yuwono, T. (2002). Kebijakan publik: Konsep dan strategi. Universitas Diponegoro.
Barnett, B. C. (Ed.). (2022). Pengantar filsafat: Epistemologi (Taufiqurrahman, Penerj.; T. Kurniawan P., Penyunting). Penerbit Antinomi. (Karya asli diterbitkan 2022 oleh The Rebus Community) https://antinomi.org
Elwijaya, F., Mairina, V., & Gistituati, N. (2021). Konsep dasar kebijakan pendidikan. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(1), 67–71. https://doi.org/10.29210/3003817000
Fatmawati, E. (2019). Kebijakan pendidikan dalam perspektif peran birokrasi dan partisipasi masyarakat. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management, 1(1), Desember.
Gunawan, A., & Surham, M. A. S. (2023). Evaluasi kebijakan pendidikan. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(1), 149. https://doi.org/10.59098/talim.v2i02.1255
Habibah, U. N., & Nasution, M. I. P. (2024). Pentingnya data integrasi dalam pengembangan sistem informasi di bidang pendidikan. Jurnal Ilmiah Nusantara (JINU), 1(4), 711–717. https://doi.org/10.61722/jinu.v1i4.18891
Joni. (2024). Faktor yang mempengaruhi analisis dan evaluasi kebijakan pendidikan. Tadribuna: Journal of Islamic Management Education, 4(2),
Mardeli. (2015). Problematika antara politik pendidikan dengan perubahan sosial dan upaya solusinya. Tadrib, 1(2), Desember.
Maulana, R., & Budiman, N. (2024). Inovasi pendidikan dan peranannya. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(4), 3745–3753.
Nagel, T. (1986). The view from nowhere. Oxford University Press. https://personal.lse.ac.uk/ROBERT49/teaching/ph103/pdf/nagel1986.pdf
Oktaviarosa, I. K. H. (2024). Penggunaan big data dalam pengambilan keputusan kebijakan publik. Triwikrama: Jurnal Multidisiplin Ilmu Sosial, 3(7).
Pasolong, H. (2016). Metode penelitian administrasi publik (Cet. ke-3). Alfabeta.
Purwanto, N. A. (2008). Pengaruh politik dalam bidang pendidikan. Manajemen Pendidikan, 4(2), 1–11.
Rifai, M. (2011). Politik pendidikan nasional. Ar-Ruzz Media.
Rusdiana, H. A. (2014). Konsep inovasi Pendidikan.Pustaka Setia.
_____________ (2015). Kebijakan pendidikan: Dari filosofi ke implementasi. Pustaka Setia.
Rosyad, A. M. (2019). Urgensi inovasi pembelajaran dalam pendidikan Agama Islam. al-Afkar: Journal for Islamic Studies, 2(1).
Rozak, A. (2021). Kebijakan pendidikan di Indonesia. Alim: Journal of Islamic Education, 3(2).
Rusydi, R., & Munawar, M. (2022, Oktober 19–20). Peran serta masyarakat dalam penyelenggaraan pendidikan (Analisis Undang-Undang No. 20 Tahun 2003). Dalam Prosiding Seminar Nasional: Bangkitkan pendidikan, teknologi, dan kesehatan lebih cepat, untuk Indonesia lebih kuat (hlm. 364). Universitas Bina Bangsa Getsempena.
Sadiah, H., Ikhsan, M. N., Rahmah, D. F., & Setiawan, F. (2023). Faktor fundamental perumusan kebijakan pendidikan. Al-Afkar: Manajemen Pendidikan Islam, 11(2), 85–95. https://doi.org/10.32520/al-afkar.v11i02.598
Sari, S. P., Ritonga, R. R., & Sirait, B. A. (2023). Penerapan kebijakan pendidikan di Indonesia. Jurnal Penelitian Manajemen dan Inovasi Riset, 1(5), 171–183. https://doi.org/10.61132/lokawati.v1i5.146
Sulistyawan, A. Y. (2012). Mempersoalkan objektivitas hukum: Suatu perbincangan filsafat hukum. MMH, 41(4).
Syafaruddin, S., Asrul, A., & Mesiono, M. (2012). Inovasi pendidikan: Suatu analisis terhadap kebijakan baru pendidikan. Perdana Publishing.
Sawaluddin, S. (2018). Konsep evaluasi dalam pembelajaran pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 3(1). https://doi.org/10.25299/althariqah.2018.vol3(1).1775
Tintingon, J. Y., Lumapow, H. R., & Rotty, V. N. J. (2023). Problematika dan perubahan kebijakan pendidikan di Indonesia. Educatio, 9(2), 798–809.
Umam, K. (2017). Objektivitas dan subjektivitas dalam sains, ilmu agama, dan sosial. Jurnal PESAT, 3(3), 2–10.
Yanti, A. D., Syaifudin, M., Mulio, A. T., Hendra, D., & Marlina, E. (2024). Evaluasi kebijakan pendidikan: Strategi untuk meningkatkan kualitas dan keadilan dalam sistem pendidikan nasional. Journal of Islamic Education El Madanie, 4(1),
Zagoto, P., & Murniarti, E. (2024). Analisis kebijakan pendidikan dalam membangun kerangka pengambilan keputusan berbasis data untuk meningkatkan mutu pendidikan berdasarkan UU No. 20 Tahun 2003 Pasal 3. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 27668–27673.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hidayatullah Yahmad Harist, Muhammad Sirozi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.








