Pengembangan Media Roda Putar Pada Penerapan Model Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPAS Kelas IV SD

Authors

  • Najla Qorina Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia
  • Fina Fakhriyah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia
  • Siti Masfuah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v6i1.3613

Keywords:

Spinning Wheel Media, Teams Games Tournament Model, Learning Outcomes

Abstract

Limitations in the use of learning media in schools and teaching methods that tend to be monotonous are one of the main factors in low student learning outcomes. This study aims to develop innovative learning media in the form of a rotating wheel based on the Teams Games Tournament (TGT) learning model to improve student learning outcomes in the subject (IPAS), especially in the material on natural phenomena and economic activities in grade IV of Elementary School. The research method applied is Research and Development (RnD) by adapting the ADDIE development model which includes five stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. Data collection was carried out through questionnaires, tests, interviews, observations, and documentation, while data analysis techniques used qualitative and quantitative descriptive approaches. The results of the study showed that the developed rotating wheel learning media was able to improve student learning outcomes. This was proven through the normality test and t-test which showed a significance value of more than 0.05 for both data, namely pretest (0.410) and posttest (0.067) which means the data is normally distributed. Meanwhile, the t-test results showed a significance value of 0.001, which indicated a significant difference between the pretest and posttest values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, A., Masfuah, S., & Fakhriyah, F. (2024). Pengembangan Media Jejak Petualangan Sains (JPS) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 719-728.

Alhamdani, M. Y., Fakhriyah, F., & Masfuah, S. (2024). Pengaruh Problem Based Learning Berbantuan Aplikasi Mabar Air Terhadap Literasi Sains Siswa. Jurnal ilmiah pendidikan citra bakti, 1189-1200.

Branch, R. M. (2009). INSTRUCTIONAL DESIGN: THE ADDIE APPROARCH. NEW YORK: Spinger science & Business Media, LLC.

Fakhriyah, F. (2014). Penerapan Problem Based Learning dalam Upaya Mengembangkan Kemampuan BerpikirKritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 95-101.

Fakhriyah, F., Masfuah, S., & Hilyana, F. S. (2022). TPACK dalam Pembelajaran IPA. Pekalongan: PT. Nasya Expanding Management.

Fakhriyah, F., Wanabuliandari, S., & Ardianti, S. D. (2016). Pendampingan pemanfaatan sampah plastik dan kertas untuk media pembelajaran inovatif bagi guru di SDN 5 Bae Kudus. Jurnal pengabdian pada masyarakat, 48-55.

Kurniadewi, N. (2019). Penggunaan media roda putar puzzle pintar untuk meningkatkan hasil belajar mata pelajaran IPS siswa SD. Jurnal Teknodik, 79-89.

Marlita, I. N., Masfuah, S., & Riswari, L. A. (2023). Peningkatan hasil belajar IPAS melalui model pembelajaran TGT berbasis media FTB. Al-Madrasah: Jurnal ilmiah pendidikan madrasah ibtidaiyah, 1646-1660.

Masyithah, A., Hakim, L., & Aryaningrum, K. (2024). Pengembangan media pembelajaran roda putar rangsa dalam pembelajaran IPS pada siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Sains dan Teknologi, 24-39.

Maula, N., Nugroho, A., & Prastyo, K. D. (2024). Implementasi Pembelajaran Berdiferensi pada Pembelajaran IPASKelas IV di SD. jurnal inovasi, evaluasi, dan pengembangan pembelajaran, 272-278.

Maulya, N. A., Martanti, F., & Rinjani, E. D. (2021). Pengembangan media pembelajaran roda putar stiker pintar dalam materi ASEAN kelas IVSekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 201-214.

Najikhah, F., Masfuah, S., Fatimah, S., Anggraini, R., & Setyaningsih, M. (2024). Pengembangan media permainan ular tangga untuk peningkatan ketrampilan berfikir siswa dalam materi majas metafora. Jurnal Sekolah, 228-236.

Ningsih, M., Sumarwiyah, & Setiawan, D. (2020). Penggunaan media rotar untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SD 1 Payaman Kudus. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 416-423.

Nuzulia, N., & Zain, E. M. (2020). Pengembangan media roda putar pada mata pelajaran IPS berbasis HOTS keragaman suku dan budaya kelas 4 di MI PSM Padangan Kabupaten Tulungagung. Al-madrasah:Jurnal ilmiah pendidikan madrasah ibtidaiyah, 66-79.

Riani, W., Frima, A., & Lokaria, E. (2022). Pengembangan media roda putar berbasis model paikem pada pembelajaran IPS kelas IV SD Negeri 1 Sungai Pinang. LP3MKIL, 41-50.

Sari, N. M., Masfuah, S., & Ardianti, S. D. (2020). Model TGT Berbantuan Media Permainan Pletokan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 219-224.

Sahabudin, S., Khair, Z., & Nurianti, E. (2025). Manajemen Sumber Daya Manusia Guru Dalam Meningkatkan Kreativitas Pembelajaran di Sekolah Dasar Negeri 3 Tirtanadi. JURNAL ASIMILASI PENDIDIKAN, 3(1), 15-23. https://doi.org/10.61924/jasmin.v3i1.48

Ulfa, N., Fakhriyah, F., & Fardhani, M. A. (2020). Model mind mapping berbantuan media roda putaruntuk meningkatkan berpikir kreatif siswa sekolah dasar. Edubasic journal: Jurnal pendidikan dasar, 1-10.

Downloads

Published

2025-03-06

How to Cite

Qorina, N., Fakhriyah, F., & Siti Masfuah. (2025). Pengembangan Media Roda Putar Pada Penerapan Model Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPAS Kelas IV SD. Jurnal Ilmiah Global Education, 6(1), 39–50. https://doi.org/10.55681/jige.v6i1.3613