Mengintegrasikan Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMPN 8 Palangka Raya

Authors

  • Muhammad Zaini Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya, Indonesia
  • Normuslim Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya, Indonesia
  • Ali Iskandar Zulkarnain Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v6i1.3610

Keywords:

Multicultural, Islamic Religious Education, Values

Abstract

Indonesia, a nation rich in ethnic, religious, cultural, and tribal diversity, faces both challenges and opportunities in building national integration. Islamic Religious Education (IRE) plays a vital role in developing multicultural awareness to shape a generation that values differences within the framework of Islamic values of grace for the universe (rahmatan lil'alamin). This research aims to identify the IRE learning materials that integrate multicultural education values in Grade VIII at SMPN 8 Palangka Raya and to analyze the multicultural values contained within those materials. This study employs a qualitative method with data collection techniques using interviews and analyzed using an interactive analysis model. The results of the study indicate that IRE learning at SMPN 8 Palangka Raya integrates multicultural values such as tolerance, justice, and brotherhood to shape students' character. Through materials and methods such as group discussions and stories of the prophets, students are taught to appreciate differences, uphold social justice, and live harmoniously in a pluralistic society. The values of multicultural education taught in the IRE learning materials at SMPN 8 Palangka Raya are highly relevant for building students' character in a diverse society. Values such as tolerance, democracy, religious moderation, egalitarianism, and love for the homeland are integrated into learning to form an inclusive attitude and respect for differences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahadi, M. R., & Sugiarto, F. (2025). Pengembangan Kesadaran Multikulral Pendidikan Agama Islam: Perspektif Membentuk Generasi Tangguh Di Era Society 5.0. Indonesian Society and Religion Research, 2(1). 78-96

Al Farabi, M. (2023). Penguatan Moderasi Beragama dalam Membentuk Karakter Siswa di Madrasah Aliyah Raushan Fikri Islamic School Langkat-Sumatera Utara. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(1), 104-111.

Anggraini, M. (2023). Pendidikan Multikultural sebagai Perwujudan Profil Pelajar Pancasila melalui Pengajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. Qolamuna: Jurnal Studi Islam, 8(2), 81-93.

Arfa, A. M., & Lasaiba, M. A. (2022). Pendidikan Multikultural Dan Implementasinya Di Dunia Pendidikan. Geoforum, 1(2), 36–49. https://doi.org/10.30598/geoforumvol1iss2pp36-49

Asmuri, A. (2017). Pendidikan multikultural (telaah terhadap sistem pendidikan nasional dan pendidikan agama islam). POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 2(1), 25-44.

Creswell, J. W. (2017). Research Design pendekatan metode Kualitatif, Kuantitatif, dan campuran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Dahlan, M. Z. (2024). Peran Pendidikan Agama Islam di PAUD dalam Membangun Karakter Moderat Anak Usia Dini. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(3). https://doi.org/10.47709/educendikia.v4i03.5328

Dunan, H. (2023). Peran pendidikan agama islam dalam meningkatkan toleransi beragama di sekolah. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(3), 174-86.

Erviana, N., Marlina, M., & Ikhsanudin, M. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Demokratis dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP. Al-I'tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 11(3), 251-260.

Febriansyah, F. I. (2017). Keputusan Berdasarkan Pancasila Sebagai Dasar Filosofis dan Ideologis Bangsa. DiH Jurnal Ilmu Hukum, 13(25), 20-35.

Furqon, M. (2020). Pendidikan multikultural dalam dunia pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Nusantara, 1(1), 1-12.

Gumilang, M. S., Sumaryoto, & Simorangkir, S. T. (2024). Model Teori tentang Tata Nilai Sekolah pada P5 dalam Konteks Pendidikan Multikultural di SMA SMART Ekselensia Indonesia. Herodotus: Jurnal Pendidikan IPS, 7(2), 295-308. https://doi.org/10.30998/herodotus.v7i2.22692

Hadari, H., Basri, H., & Abubakar, A. (2023). Ukhuwah Dalam Al-Qur’an (Studi Tafsir Tematik). Tafsere, 11(1), 20-35.

Huda, M. (2018). Eksistensi Pesantren Dan Deradikalisasi Pendidikan Islam Di Indonesia. Jurnal Kajian Keislaman Dan Kemasyarakatan, 3(1), 91.

Hutabarat, J. P., Naibaho, L., & Rantung, D. A. (2023). Memahami Peran Pendidikan di Era Post Modern Melalui Pandangan John Dewey. Jurnal Kolaboratif Sains, 6(11), 1572-1578.

Idrus, I. A., Astuty, H. S., Kurnia, H., Jon, E., Rukhmana, T., & Ikhlas, A. (2024). Strategi Pengembangan Pendidikan Multikultural di Indonesia. Community Development Journal, 5(3), 4418-4424.

Isnaini, H., & Fanreza, R. (2024). Pentingnya Pendidikan Karakter di Sekolah. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 2(4), 279-297. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i4.1130

Istianah, A., Maftuh, B., & Malihah, E. (2023). Konsep Sekolah Damai: Harmonisasi Profil Pelajar Pancasila Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Education and Development, 11(3), 333–342. https://doi.org/10.37081/ed.v11i3.5048

Istiqomah, L. N., & Putri, F. A. (2024). Upaya Penguatan Keterampilan Kolaborasi Peserta Didik SMP Melalui Project Based Learning Berbantuan Aplikasi Scratch. Proceeding Seminar Nasional IPA, 632-642.

Jalwis, J., & Habibi, N. (2019). Konstruk Pendidikan Multikultural (Studi Urgensi Integrasi Nilai-nilai Multikultural dalam Kurikulum Pendidikan). Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(2), 233-247

Limbong, M., Firmansyah, F., & Fahmi, F. (2022). Integrasi Kurikulum Pendidikan Berbasis Multikultural. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan, 5(4). 343-352.

Malleleang, A. M., Sumertha, I. G. K., Santoso, P., & Saragih, H. J. R. (2022). Resolusi Konflik Kepercayaan Dalam Toleransi Beragama Pada Masyarakat Multikultural di Indonesia. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 10(3), 183.

Moleong, L. J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja.

Mu'amalah, H. U. S. N. U. L., Maulidin, S., & Apriawan, A. (2024). Peran guru PAI dalam penguatan moderasi beragama studi di SMA N 1 Anak Tuha. Teacher: Jurnal Inovasi Karya Ilmiah Guru, 4(2), 67-77.

Mulyawati, Y., Marini, A., & Nafiah, M. (2022). Pengaruh Empati Terhadap Perilaku Prososial Peserta Didik Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(2), 150-160.

Muna, M. K., & Subekti, M. Y. A. (2020). Tujuan pendidikan islam dalam Al-Quran An [Kajian Surah Al-Hujurat Ayat 11-13 Tafsir Al-Munir Karya Wahbah Al-Zuhaili]. Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 167-189.

Muzaini, M. C., & Fadhilah, N. (2022). Strategi Contekstual Teaching and Learning pada Pembelajaran Fiqih di MI Miftahul Ulum. Attractive : Innovative Education Journal, 4(3), 265–276. https://doi.org/10.51278/AJ.V4I3.498

Normuslim, Prof. Dr. H. (2023). Pendidikan Islam Multikultural. K-Media.

Normuslim. (2021). Multicultural education in Indonesia: An Islamic perspective. Educational Sciences: Theory & Practice, 21(4), 194–210. https://doi.org/10.12738/jestp.2021.3.0013

Nurjannah, A., Selviani, A. M., Tanjung, B. H., Khanifah, S., & Fauzan, A. (2025). Pendidikan islm dalam mewujudkan moderasi beragama di Indonesia. Jurnal Pendidikan Kreativitas Pembelajaran, 7(1).

Patimatuzzuhro, S. (2024). EKSISTENSI MODERASI BERAGAMA BERBASIS MULTIKULTURAL DI SMAN 1 NARMADA. JURNAL ASIMILASI PENDIDIKAN, 2(2), 54-63. https://doi.org/10.61924/jasmin.v2i2.30

Pratama, A. D., Haq, M. T., Firmansyah, F. Z., Hidayat, W., Wismanto, W., & Mayasari, F. (2024). Konsep Keadilan dan Perdamaian Dalam Islam. Reflection: Islamic Education Journal, 2(1), 49-57. https://doi.org/10.61132/reflection.v2i1.378

Putri, D. A., Khuzaifah, & Rezki Putri, N. (2024). Islam dan Moderasi Beragama. La-Tahzan: Jurnal Pendidikan Islam, 16(2).

Ramadhani, O., Marsanda, A., Damayanti, P. D., Suriansyah, A., & Cinantya, C. (2025). Pentingnya Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar untuk Membangun Generasi Berkualitas. ARAS: Jurnal Penelitian Multidisplin, 3(1), 151-160. https://ejournal.lumbungpare.org/index.php/maras

Risa, M., Agustina, M., Purwadi, R., Nisa, K., & Zulkarnain, A. I. (2024). Kurikulum dan strategi pendidikan agama Islam berbasis multikultural. Jurnal Jukim, 3(3), 63-69.

Sugiyono, (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.

Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Sulaswari, M. (2018). Penanaman Pendidikan Multikultural Melalui Model Pembelajaran Modifikasi Tingkah Laku Pada Mata Pelajaran IPS (Studi Kasus SMP Muhammadiyyah 5 Kayen, Kabupaten Pati Jawa Tengah). Jurmal IJTIMAIYA, 2(2).

Sulistianingsih, S., Ajung, A., Alkani, S., & Kasih, R. (2024). Strategi Penguatan Karakter Demokratis Melalui Pembelajaran PPKn Berbasis Proyek. Jurnal Citizenship Virtues, 4(2), 821-834.

Turham, AG. (2021). Pendidikan Demokrasi dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(9), 1639-1649.

Zulfah, S., & Ruwandi, R. (2023). Internalisasi Nilai Nasionalisme Melalui Pembelajaran Ke-NU-an Pada Siswa Kelas VIII di MTS Tarbiyatul Mubtadiin Wilalung Demak Tahun 2022.Al-Ulum Jurnal Pemikiran dan Penelitian ke Islaman,10(1), 84-94.

Downloads

Published

2025-03-06

How to Cite

Zaini, M., Normuslim, N., & Zulkarnain, A. I. (2025). Mengintegrasikan Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMPN 8 Palangka Raya. Jurnal Ilmiah Global Education, 6(1), 26–38. https://doi.org/10.55681/jige.v6i1.3610