KONSTRUKSI SOSIAL KEKERASAN SEKSUAL PADA ANAK DI PONDOK PESANTREN MANARUL HUDA KOTA BANDUNG

Authors

  • Ulfah Karimah Yamani Universitas Padjadjaran
  • Wahyu Gunawan Universitas Padjadjaran
  • Muhammad Fedryansyah Universitas Padjadjaran

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v4i3.1128

Keywords:

Children, sexual violence, Sexual harassment, Islamic Boarding School

Abstract

Children are people who are very vulnerable to sexual violence. Sexual harassment can occur anywhere, including in institutions with strong religious foundations that uphold high moral standards. This study intends to examine how sexual violence against children is socially constructed at the Manarul Huda Islamic Boarding School, Bandung. To understand the social construction of sexual violence against minors in Islamic boarding schools, this study uses a qualitative methodology and case study techniques. The analytical tool used is Peter L. Berger's theory of Social Construction. As a result of research, this can be explained through 3 (three) stages, namely externalization where in this stage the child victim's understanding is limited to the basic concept of sexual violence, secondly the objectification of the meaning of the concept of sexual violence which is then understood by the child to feel confused and afraid of the perpetrator's actions accept. Third, internalization of what actions need to be taken when sexual violence occurs, during the 2016-2021 period sexual violence took place, from family abuse and child confessions, family victims who reported it to the police.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, M. (2012). Strategi dan Kebijakan Pembelajaran Pendidikan Karakter. (Jogjakarta: Ruzz Media, 2012)

Ayu, Selly Cadra. (2015). Pentingnya Pendampingan Anak Usia Dini Akibat Kekerasan Seksual. Fakultas Psikologi UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

Bahri, Samsul. 2021. Model Pengawasan Anak Dalam Upaya Pencegahan Pelecehan Seksual Di Lingkungan Pesantren. Universitas Iskandarmuda Banda Aceh

Chomaria, Nurul. 2014. Pelecehan Anak, Kenali dan Tangani, Menjaga Buah Hati dari Sindrom. Solo: Tiga Serangkai

Fushshilat & Apsari. (2020). Sistem Sosial Patriarki Sebagai Akar Dari Kekerasan Seksual Terhadap Perempuan. Prosiding Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat. Vol 7, No 1

Herjanti. (2015). Pola Asuh Orang Tua tentang Pendidikan Seks Anak Usia Dini. Jurnal Ilmu Kebidanan Indonesia. Vol. 5 (2).

Hidayat. (2006). Pengantar Ilmu Keperawatan Anak. Jakarta : Penerbit Salemba Medika

Katadata Media Network. (2023, Juni 25). Kampus dan Pesantren Paling Banyak Terima Laporan Kekerasan Seksual. Retrieved from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/11/17/kampus-dan-pesantren-paling-banyak-terima-laporan-kekerasan-seksual

Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Anak, (2023, Juni 25). Pusat Data Kementerian PPPA RI. Retrieved from mursalimhttps://kekerasan.kemenpppa.go.id/ringkasan

KPAI, (2023, Juni 25). Catatan Pelanggaran Hak Anak Tahun 2021 dan Proyeksi Pengawasan Penyelenggaraan Perlindungan Anak Tahun 2022. Retrieved from https://www.kpai.go.id/publikasi/catatan-pelanggaran-hak-anak-tahun-2021-dan-proyeksi-pengawasan-penyelenggaraan-perlindungan-anak-tahun-2022

Mansur, A.R. (2019) Tumbuh Kembang Anak Usia Prasekolah. Padang: Andalas University Press

Mursalim. (2008). Kebijakan dan Strategi: Membangun Interkoneksi antara Pendidikan Formal, Non-Formal, dan Informal dalam Konteks Pendidikan Sepanjang Hayat di Indonesia. Universitas Haluoleo

Noviana, Ivo. (2015). Kekerasan Seksual terhadap Anak: Dampak dan Penanganannya. Pusat Penelitian dan Pengembangan Kesejahteraan Sosial, Kementerian Sosial RI.

Open Data Jabar. (2023, Juni 25). Jumlah Pondok Pesantren Berdasarkan Kabupaten/Kota di Jawa Barat. Retrieved from https://opendata.jabarprov.go.id/

Pasalbesy, John Dirk. (2010). Dampak Tindak Kekerasan Terhadap Perempuan Dan Anak Serta Solusinya

Santoso, Puji. (2016). Konstruksi Sosial Media Massa. Jurnal Komunikasi Islam Al- Balagh Vol. 1, No. 1, 2016: 30-48

Suyanto, B. (2010). Anak Perempuan Korban Pelecehan dan Kekerasan Seksual. In B. Suyanto, Masalah Sosial Anak (pp. 247-267). Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri.

Supriatna, Dedi. (2018). Motivasi Orang Tua Memilih Pondok Pesantren untuk Anaknya. Garuda: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi

Sulaiman, D. (2013). Manajemen Pendidikan Pesantren Modern Dalam Pembentukan Karakter Anak: Studi Kasus pada Pondok Pesantren Modern Diniyyah Pasia Kabupaten Agama. Jurnal Al-Fikrah, I (2).

Yuningsih, Ani. (2006). Implementasi Teori Konstruksi Sosial dalam Penelitian Public Relation. MediaTor: Jurnal Komunikasi. Vol.7 No. 1 Juni

Zahirah, Utami. Nurwati, Nunung & Krisnani, Hetty. (2019). Dampak Dan Penanganan Kekerasan Seksual Anak Di Keluarga. Prosiding Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat. Vol 6, No: 1 Hal: 10 – 20

Downloads

Published

2023-09-21

How to Cite

Yamani, U. K., Gunawan, W., & Fedryansyah, M. (2023). KONSTRUKSI SOSIAL KEKERASAN SEKSUAL PADA ANAK DI PONDOK PESANTREN MANARUL HUDA KOTA BANDUNG. Jurnal Ilmiah Global Education, 4(3), 1600–1612. https://doi.org/10.55681/jige.v4i3.1128