https://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/issue/feedEJOIN : Jurnal Pengabdian Masyarakat2024-06-25T15:15:57+00:00LPPM Institut Pendidikan Nusantara Globalejoin@nusantaraglobal.ac.idOpen Journal Systems<p>EJOIN is a journal that is a scientific forum for community service with <strong><a href="https://issn.brin.go.id/terbit/detail/20230108541228727" target="_blank" rel="noopener">e-ISSN: 2985-5322</a></strong>, and managed by LPPM Institut Pendidikan Nusantara Global. Publish articles on community service activities in the fields of education, social, human resource development, appropriate technology, and health.</p> <p>EJOIN journal starting in 2023 publish every month a year, can be downloaded for free, read, and distributed as references for the next article. Paper is submitted online by registering first on this website or can be sent via email to jurnal.ejoin@gmail.com. Download the <a href="https://docs.google.com/document/d/1Q8e6H8DDpVTCeAsW29MlbDyaifP4xSrC/edit?usp=share_link&ouid=103057912834776418978&rtpof=true&sd=true" target="_blank" rel="noopener"><strong>Template here</strong></a> and the <a href="https://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/guidelines" target="_blank" rel="noopener"><strong>Author Guideline here</strong></a> and submit the article along with the <a href="https://docs.google.com/document/d/12TL1wA-4aL_XCF5C1S9H_0f_IzleItib/edit?usp=share_link&ouid=114423729363972419787&rtpof=true&sd=true" target="_blank" rel="noopener">statement letter</a>.</p>https://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2902PEMBEKALAN KEMAMPUAN AKADEMIK BAGI SANTRI MA’HAD AL-IRSYAD LIL BANAT YALA-THAILAND2024-06-03T05:18:10+00:00Muhamad Ashrimkhair819@gmail.comNor Faridatunnisanor@gmail.comTawfiq Sarehmasoryawfiq@gmail.comMuhammad Saiful Khairmkhair819@gmail.comMunirah MunirahMunirah@gmail.comLiana Safitriliana@gmail.comMiftahur Rahmahmiftahul@gmail.comLinda Rofikohlinda@gmail.comSyifa SyifaSyifa@gmail.comHertika Triastutihertika@gmail.com<p><em>Dewasa ini kemampuan dasar akademik bagi seorang muda-mudi sangat penting untuk dimiliki. Hal ini disebabkan karena perkembangan zaman yang sangat cepat yang menyebabkan persaingan antara satu individu dengan individu lainnya dalam bidang akademik sangatlah ketat. Namun, fakta lapangan menyebutkan bahwa tidak semua muda-mudi memiliki kemampuan tersebut. Termasuk santri-santri di Mahad Al-Irsyad lil Banat</em> Yala-Thailand. Untuk mengatasi permasalahan tersebut, maka dibentuklah tim pengabdian yang bertujuan untuk melakukan pelatihan kepada santri-santri tersebut. Dengan menerapkan metode pelatihan, hasil penelitian menunjukkan bahwa pengabdian tersebut memberikan dampak positif bagi santri-santri tersebut. Pasalnya kini santri tersebut telah memiliki kemampuan akademik dasar meskipun pelajaran yang diberikan terbilang singkat.</p>2024-06-05T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Muhamad Ashri, Nor Faridatunnisa, Tawfiq Sarehmasor, Muhammad Saiful Khair, Munirah, Liana Safitri, Miftahur Rahmah, Linda Rofikoh, Syifa, Hertika Triastutihttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2900OPTIMALISASI MEDIA SOSIAL DAN INOVASI DESAIN KEMASAN UNTUK PENINGKATAN BRANDING KERIPIK KEMUNAK DI DESA KEMPAS JAYA 2024-06-03T05:14:19+00:00Dea Rusitadearusitaa@gmail.comShinta Octorashinta@gmail.comMusnaini MusnainiMusnaini@gmail.comAde Octaviaade@gmail.comFitriaty FitriatyFitriaty@gmail.comIdham khalikkhalik@gmail.com<p><em>Penelitian ini bertujuan untuk mengoptimalkan penggunaan media sosial dan inovasi desain kemasan guna meningkatkan branding produk Keripik Kemunak kelompok Tani yang berada di Desa Kempas Jaya, Kecamatan Senyerang, Kabupaten Tanjung Jabung Barat, Provinsi Jambi. Dalam era digital saat ini, pemanfaatan media sosial menjadi sangat penting bagi UMKM untuk meningkatkan jangkauan pasar dan memperkuat brand awareness. Selain itu, desain kemasan yang inovatif juga berperan signifikan dalam menarik minat konsumen dan meningkatkan daya saing produk. Metodologi penelitian yang digunakan meliputi observasi langsung, wawancara dengan pemilik UMKM, serta analisis data dari platform media sosial yang digunakan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi digital marketing melalui media sosial seperti Facebook dan Instagram secara signifikan meningkatkan visibilitas dan interaksi dengan konsumen. Inovasi desain kemasan yang diterapkan, seperti penggunaan warna yang menarik dan informasi produk yang jelas, berhasil meningkatkan persepsi positif terhadap produk. Dengan demikian, optimalisasi media sosial dan desain kemasan yang inovatif terbukti efektif dalam meningkatkan branding dan daya saing Keripik Kemunak di pasar yang lebih luas. </em></p> <p><em> </em></p>2024-06-05T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Dea Rusita, Shinta Octora, Musnaini, Ade Octavia, Fitriaty, Idham khalikhttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2901OPTIMALISASI PENGEMBANGAN KEMASAN DAN DIGITAL MARKETING UNTUK MENINGKATKAN BRANDING “GOM-GOM SNACK”2024-06-03T05:14:47+00:00Daniela Setiani Hutajuludanielasetiani@gmail.comPebriana Ingepuripebriana@gmail.comMusnaini MusnainiMusnaini@gmail.comAde Octaviaade@gmail.comIda Masrianiida@gmail.comAchmad Nur Budi Utamautama@gmail.com<p><em>Pengembangan inovasi pengabdian ini bertujuan untuk memudahkan promosi, pemasaran melalui digital marketing di akun sosial media, serta meningkatkan branding atas UMKM “Gom-Gom Snack”. Usaha ini diproduksi oleh Ibu Rumah Tangga yang berlokasi di Jl. Dharma Karya II RT. 028 Kel. Kenali Asam Kec. Kotabaru, Jambi yang memproduksi aneka makanan ringan seperti keripik dan roti kering. Teknologi digital marketing sangat bermanfaat bagi UMKM karena dapat mengembangkan usaha pada lingkup yang lebih luas. Serta dengan adanya desain kemasan yang menarik dan informatif dapat menjadi nilai tambah bagi produk untuk meningkatkan daya saing terhadap produk lain. Metode yang digunakan dalam pengabdian ini antara lain observasi sebagai identifikasi kebutuhan UMKM. Produksi inovasi label kemasan serta desain packing yang menarik sebagai identitas produk, pembuatan izin produk untuk meningkatkan keyakinan atas produk, serta foto produk untuk proses penjualan marketing. Sehingga dengan adanya digital marketing dan pembuatan kemasan yang menarik dapat membantu dalam meningkatkan branding produk tersebut</em></p>2024-06-05T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Daniela Setiani Hutajulu, Pebriana Ingepuri, Musnaini, Ade Octavia, Ida Masriani, Achmad Nur Budi Utamahttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2905SOSIALISASI MENGHINDARI HOAKS SEBAGAI UPAYA LITERASI DIGITAL BAGI WARGA RT 01 RW 04 BANTAR GEBANG2024-06-03T13:21:57+00:00Rahmawati Rahmawatirhmarisma10@gmail.comAnggun Citra Dini Dwi Puspitasarianggun@gmail.comZetty Karyatizetty@gmail.comIsmael ImanuddinIsmael@gmail.com<p>The purpose of this community service activity is to provide outreach to residents of RT 01 RW 04 Bantar Gebang Bekasi about hoaxes, the prevalence of hoaxes in society, the bad impacts of hoaxes, and how to avoid hoaxes. The benefits of this socialization are that citizens gain new insights about hoaxes and how to avoid them, increase awareness regarding hoax problems, and understand and differentiate factual news from hoax news by increasing digital literacy. The implementation methods we use are observation, interviews, socialization, and evaluation. We provide this outreach by providing a direct understanding of Hoaxes and How to Avoid Them, as well as the importance of Digital Literacy. After the socialization was carried out, the residents of RT 01 RW 04 Bantar Gebang Bekasi showed increased awareness regarding the impact of hoaxes and showed positive changes in attitudes regarding the importance of literacy levels in an effort to avoid hoaxes.</p>2024-06-05T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Rahmawati, Anggun Citra Dini Dwi Puspitasari, Zetty Karyati, Ismael Imanuddinhttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2906PENINGKATAN PENGETAHUAN KADER BALITA TENTANG STUNTING DI WILAYAH PUSKESMAS BANGUNTAPAN III BANTUL YOGYAKARTA 2024-06-03T13:22:28+00:00Novi Istantinoviistanti@yahoo.comAntok Nurwidi Antaraantok@gmail.com<p>Status gizi anak di Indonesia saat ini dalam kategori cukup memprihatinkan dan masih menjadi bagian dari masalah pemerintah, salah satunya adalah stunting (Hadi & Primasari, 2023). Stunting adalah salah satu masalah pemenuhan gizi yang tidak tercukupi dalam jangka waktu yang lama dan akan terlihat ketika anak berusia 2 tahun (Rahmadhita, 2020 <em>cit </em>Kristianingrum & Haninggar, 2022). Kasus stunting di Indonesia menempati urutan pertama yaitu Jawa Barat sejumlah 971.792 kasus sedangkan kasus stunting di Yogyakarta Tahun 2022 sejumlah 1.225 kasus (Kompas, 2023; Arjanto & Malini, 2023). Prevalensi stunting di Daerah Istimewa Yogyakarta (DIY) menurut SSGI 2021 termasuk di peringkat ketiga terendah se-Indonesia sebesar 17,3%. Intervensi yang dilakukan untuk mencegah dan menangani kejadian stunting yaitu dengan melakukan program pendidikan, edukasi dan promosi kesehatan. Oleh karena itu, kader perlu dibekali dengan pengetahuan tentang stunting agar mampu melakukan deteksi dini pada balita di Posyandu. Kelompok sasaran untuk kegiatan pengabdian masyarakat ini adalah kader balita di Wlayah Puskesmas Banguntapan Bantul Yogyakarta. Respondne dalam kegiatan ini berjumlah 13 kader. Metode pengabdian masyarakat yang dilakukan adalah <em>pre test</em>-penyuluhan-<em>post test</em>. Hasil pengabdian masyarakat menunjukkan bahwa ada peningkatan pengetahuan kader sebelum dan setelah diberikan pendidikan kesehatan.</p>2024-06-05T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Novi Istanti, Antok Nurwidi Antarahttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2907STRATEGI PENGUATAN BRANDING DAN DIGITAL MARKETING PADA SANTI GALLERY 2024-06-04T09:11:24+00:00Nur Ajizahnurajizah25600@gmail.comZulkifli MuraddinMuraddin@gmail.comMusnaini MusnainiMusnaini@gmail.comAde Octaviaade@gmail.comZulfina Adrianizulfina@gmail.comSigit Indrawijayasigit@gmail.com<p><em>Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan strategi branding dan digital marketing guna menjangkau pangsa pasar yang lebih luas bagi UMKM Santi Gallery di Desa Rantau Badak Lamo, Kabupaten Tanjung Jabung Barat, Provinsi Jambi. Metode penelitian meliputi observasi langsung dan wawancara dengan pemilik UMKM. Aktivitas yang dilakukan mencakup pembuatan merek dan logo, inovasi desain kemasan, pembuatan label akrilik serta pengembangan sosial media. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi penguatan branding berhasil meningkatkan persepsi positif terhadap produk dan memperkuat citra merek. Selain itu, strategi digital marketing melalui Instagram dan Facebook secara signifikan meningkatkan visibilitas dan interaksi dengan konsumen. Dengan demikian, strategi-strategi tersebut terbukti efektif dalam meningkatkan citra merek dan daya saing Santi Gallery, sehingga mampu menjangkau pangsa pasar yang lebih luas.</em></p> <p> </p>2024-06-07T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Nur Ajizah, Zulkifli Muraddin, Musnaini, Ade Octavia, Zulfina Adriani, Sigit Indrawijayahttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2910STRATEGI BRANDING PADA PRODUK KERIPIK PISANG BU OS2024-06-06T13:15:02+00:00Budi Susantobudisusanto991110@gmail.comIswento Rizki Manarissar Rajagukgukiswento@gmail.comAde Octaviaade@gmail.comMusnaini MusnainiMusnaini@gmail.comShofia Aminshofia@gmail.comDahmiri DahmiriDahmiri6@gmail.com<p><em>In an era of increasingly fierce product competition, branding is crucial for Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) to survive and grow. This research highlights the importance of effective branding strategies in increasing product appeal, creating a strong brand image, and differentiating products in a competitive market. The method of carrying out this research involves direct visits to the Bu Os Banana Chips MSME production site, with steps in the form of planning re-branding, creating new logos and stickers, and catchword, as well as using social media and e-commerce platforms. The results show positive changes in product branding, such as a catchy new logo, eye-catching stickers and a strong slogan. It is hoped that these steps can strengthen the position of MSMEs in the market by increasing brand awareness, sales and consumer loyalty.</em></p>2024-06-07T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Budi Susanto, Iswento Rizki Manarissar Rajagukguk, Ade Octavia, Musnaini, Shofia Amin, Dahmirihttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2892PELATIHAN SENAM HIPERTENSI UNTUK MENGONTROL TEKANAN DARAH PADA PENDERITA HIPERTENSI DI DUSUN TANEN, KEMUNING, NGARGOYOSO, KARANGANYAR 2024-06-06T13:10:23+00:00Indarto Indartoindarto966@gmail.comDwi Joko Yuliantodjyuliyanto@gmail.comJoko Tri Wibowojokotri@gmail.comKiki Puspitasarykiki@gmail.com<p><em>Hypertension is a health problem that is quite dangerous throughout the world because hypertension is the main risk factor that leads to cardiovascular diseases such as heart attack, heart failure, stroke, and kidney disease. In 2016, ischemic heart disease and stroke became the two main causes of death in the world. Based on the 2018 Riskendes Central Java Province Report, data on patients suffering from hypertension in Central Java Province was 63,191, and hypertension sufferers in Karanganyar Regency were 1,651. It is important to carry out health education to control the blood pressure of hypertension sufferers through counseling activities and hypertension exercises. The methods used in this activity are lectures or delivery of material, discussions and questions and answers, checking participants' blood pressure, and hypertension exercises. 47 participants attended. After doing regular hypertension exercises for 2 weeks (twice a week for 30 minutes), the results were obtained in the form of optimal blood pressure increasing, normal high blood pressure decreasing, mild hypertension remaining, moderate hypertension decreasing, severe hypertension remaining, hypertension very severe decline, even non-existent or zero. So it can be concluded that hypertension exercise can be an effort to reduce the blood pressure of hypertension sufferers.</em></p>2024-06-07T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Indarto, Dwi Joko Yulianto, Joko Tri Wibowo, Kiki Puspitasaryhttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2911PENDAMPINGAN BRANDING UMKM MELALUI SOSIAL MEDIA DAN DESAIN KEMASAN DALAM UPAYA PENINGKATAN KINERJA PEMASARAN PADA UMKM KERIPIK SINGKONG BU WATI2024-06-06T13:15:36+00:00Rina Mardianarina.mardiana085@gmail.comDira Meilinadira@gmail.comAde Octaviaade@gmail.comMusnaini MusnainiMusnaini@gmail.comTona Aurora Lubistona@gmail.comAgus Solikhinagus@gmail.com<p style="margin: 0in; text-align: justify; text-justify: inter-ideograph; line-height: 115%;"><span lang="EN-ID" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Calisto MT',serif;">This research aims to enhance the marketing performance of UMKM Keripik Singkong Bu Wati through assistance in branding using social media and packaging design. Keripik Singkong Bu Wati offers healthy cassava chips without preservatives in two flavors: original and sweet spicy. The main goal is to address branding and marketing challenges by focusing on product packaging development, assistance in business permit issuance, strategic market collaboration recommendations, and social media management. The methodology used includes needs analysis through interviews and</span><span lang="EN-ID" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Calisto MT',serif;"> dire</span><span lang="EN-ID" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Calisto MT',serif;">ct</span><span lang="EN-ID" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Calisto MT',serif;"> observations, collaboration with a design team to create attractive packaging, and social media management training. The results of this study show significant improvements in product packaging quality, legal compliance, market access, and active presence on social media. These improvements have led to increased competitiveness and business growth for UMKM Keripik Singkong Bu Wati. In conclusion, the branding and marketing strategies implemented in this research have had a positive impact on the visibility and market reach of Keripik Singkong Bu Wati, strengthening relationships with consumers. This approach can be applied to other UMKMs to help them thrive in a competitive market.</span></p>2024-06-07T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Rina Mardiana, Dira Meilina, Ade Octavia, Musnaini, Tona Aurora Lubis, Agus Solikhinhttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2951PEMBERDAYAAN PESANTREN TANGGUH BENCANA DI PESANTREN SERAMBI MEKKAH ACEH BARAT2024-06-13T08:26:18+00:00Amiruddin Amiruddinamiruddin@poltekkesaceh.ac.idAnasril AnasrilAnasril@gmail.comMunazar MunazarMunazar3@gmail.com<p>Pendidikan kebencanaan bukan hanya disampaikan pada sekolah formal saja, tapi disampaikan dan diajarkan kepada seluruh pendidikan baik formal maupun informal. Pesantren berperan penting dalam membangun kesadaran bencana bagi masyarakat, dengan demikian upaya yang dilakukan adalah bagaimana membangun pesantren yang siap siaga menghadapi bencana alam. Tujuan pengabdian ini adalah untuk peningkatan pengetahuan, pemahaman dan keterampilan masyarakat pesantren Serambi Mekkah tentang kebencanaan sehingga menjadi pesantren yang tangguh bencana. Hasil pengabdian menunjukkan bahwa terjadi peningkatan pemahaman masyarakat pesantren yaitu santri dan pengelola tentang kesiapsiagaan bencana. Simulasi dan latihan yang diberikan kepada masyarakat berhasil meningkatkan kemampuan masyarakat pesantren dalam kesiapsiagaan menghadapi bencana. Kepada pihak mitra disarankan supaya mengaplikasi pengetahuan dan keterampilan dalam kesiapsiagaan bencana sesuai dengan hasil penyuluhan dan simulasi yang dilakukan</p>2024-06-17T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Amiruddin, Anasril, Munazarhttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2952PEMBERDAYAAN MASYARAKAT DALAM KESIAPSIAGAAN BENCANA BANJIR DI GAMPONG GUNONG KLENG KECAMATAN MEUREUBO2024-06-13T08:26:54+00:00Tri MulyonoTrimulyono216@gmail.comBustami BustamiBustami@gmail.comHalimatussakdiah HalimatussakdiahHalimatussakdiah3@gmail.com<p>Bencana Banjir merupakan bencana tahunan yang setiap musim hujan datang selalu menimpa Aceh Barat. Kecamatan Mereubo merupakan salah satu Wilayah yang sering mengalami bencana banjir. Salah satu gampong yang mengalami dampak dari bencana banjir ini adalah Gampong Gunong Kleng. Tujuan pengabdian ini adalah untuk memberikan pemahaman dan peningkatan kemampuan masyarakat dalam mempersiapkan diri menghadapi kemungkinan bencana banjir, pembiasaan masyarakat dalam melakukan latihan atau simulasi menghadapi bencana banjir. Hasil pengabdian menunjukkan bahwa penyuluhan kesehatan yang dilakukan dalam kegiatan pengabdian masyarakat telah berhasil meningkatkan pemahaman masyarakat tentang kesiapsiagaan bencana banjir. Kepada pihak mitra disarankan supaya mengaplikasikn pengetahuan dan keterampilan dalam kesiapsiagaan bencana banjir sesuai dengan hasil penyuluhan dan simulasi yang dilakukan</p>2024-06-17T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Tri Mulyono, Bustami, Halimatussakdiahhttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2953STRATEGI PENGUATAN BRANDING DAN DIGITAL MARKETING PADA WARUNG LAMOE 2024-06-13T08:27:22+00:00Muji Hartomuji.harto82@gmail.comFebrianto Al Ihkamfebrianto@gmail.comAde Octaviaade@gmail.comMusnaini MusnainiMusnaini4@gmail.comSry Rositasry@gmail.comAndang Fazriandang@gmail.com<p><em>Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan branding dan digital marketing untuk meningkatkan brand awareness dan menambah jumlah pelanggan bagi UMKM Warung Lamoe yang terletak di Kuala Tungkal, Tanjung Jabung Timur, Propinsi Jambi. Metodologi penelitian dengan observasi, wawancara dengan pemilik Warung Lamoe, dan analisa data kunjungan sebelum dan sesuai branding dan digital marketing melalui instagram.Aktivitas yang dilakukan dengan membuat desain logo, desain interior Lokasi usaha, membuat akun media social melalui Instagram. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi penguatan branding berhasil persepsi positif terhadap branding dan memperkuat citra merek. Selain itu, strategi digital marketing melalui Instagram secara signifikan meningkatkan visibilitas dan interaksi dengan konsumen. Dengan demikian, strategi-strategi tersebut terbukti efektif dalam meningkatkan citra merek dan daya saing Warung Lamoe, sehingga mampu menjangkau pangsa pasar yang lebih luas.</em></p>2024-06-17T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Muji Harto, Febrianto Al Ihkam, Ade Octavia, Musnaini, Sry Rosita, Andang Fazrihttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2941EDUKASI IMPLEMENTASI EKONOMI RAMAH LINGKUNGAN BAGI KOMUNITAS SIAGA BENCANA PMI KOTA SURAKARTA2024-06-13T08:27:46+00:00Muhammad Luthfi Hamdaniluthfihamd21@gmail.comSri Partiniwahyutitinpmi@gmail.comAgus Setyo Utomoags.sitom@gmail.comTri Wuryantotriwurpmi@gmail.comChan Uswatun Khasanahchanuswatunkhasanah@gmail.comMuhammad Ali Mursidiali@gmail.com<p>Ekonomi ramah lingkungan diyakini sebagai alternatif solusi dari rusaknya lingkungan yang berdampak pada sosial ekonomi masyarakat. Dimana ekonomi ramah lingkungan ini mencakup tiga kata kunci, yaitu: ekonomi, inklusi sosial dan lingkungan. Edukasi dan pelatihan ini dilaksanakan oleh dosen dan civitas akademika prodi D-IV Bisnis Digital Politeknik Akbara Surakarta, hal ini bertujuan untuk memberikan pengetahuan mengenai pemahaman dasar konsep ekonomi ramah lingkungan beserta dengan praktiknya. Adapun peserta adalah relawan kelompok Siaga Bencana Berbasis Masyarakat (SIBAT) PMI Surakarta. Seluruh peserta antusias mengikuti setiap sesi pelatihan dan praktik-praktiknya. Selanjutnya pengetahuan dan keterampilan yang diperoleh dalam pelatihan ini akan ditindaklanjuti dalam beberapa praktik melakukan aktifitas ekonomi ramah lingkungan berupa pemilahan sampah daur ulang dan pembuatan produk kerajinan dari bahan baku limbah</p>2024-06-17T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Muhammad Luthfi Hamdani, Sri Partini, Agus Setyo Utomo, Tri Wuryanto, Chan Uswatun Khasanah, Muhammad Ali Mursidihttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2926IMPLEMENTASI DIGITAL MARKETING DAN PEMBERDAYAAN MANAJEMEN PADA UMKM COKELAT CHOCOSAN DENGAN APLIKASI SIAPIK2024-06-11T05:28:04+00:00Unika Aprillianaunikaaprillia@gmail.comAisyah Farrasantiaisyah@gmail.comDiva Nur Shaqinahdiva@gmail.comUswatun Khasanah Muis BusrahUswatun@gmail.com<p><em>UMKM Cokelat "Chocosan" memiliki potensi besar untuk berkembang, namun terkendala oleh keterbatasan dalam manajemen, pengembangan produk, dan pemasaran. Program PKM ini bertujuan untuk memperkuat UMKM "Chocosan" melalui pemberdayaan manajemen, pengembangan produk melalui pembuatan katalog produk, dan pemasaran menggunakan pemasaran digital. Kegiatan PKM ini meliputi: a. Pemberdayaan Manajemen: Pelatihan dan pendampingan dalam pengelolaan keuangan, produksi, dan pemasaran. b. Pengembangan Produk: Pembuatan katalog produk yang menarik dan informatif. c. Pemasaran Digital: Pembuatan website, media sosial, dan platform e-commerce untuk menjangkau pelanggan yang lebih luas . Diharapkan program PKM ini dapat meningkatkan daya saing UMKM"Chocosan" dan membantu mereka mencapai kesuksesan yang berkelanjutan.</em></p>2024-06-17T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Unika Aprilliana, Aisyah Farrasanti, Diva Nur Shaqinah, Uswatun Khasanah Muis Busrahhttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2954PENGEMBANGAN APLIKASI INFORMASI DALAM MEMBANTU PEMASARAN DIGITAL PRODUKSI OLAHAN JAMUR TIRAM DAN JERUK DESA DANDA JAYA, KECAMATAN RANTAU BADAUH, KABUPATEN BARITO KUALA, PROVINSI KALIMANTAN SELATAN2024-06-15T11:55:27+00:00Wia Rizqi Amaliawia.amalia@ulm.ac.idMellani Yuliastinamellani.yuliastina@ulm.ac.idAlfianalfian@ulm.ac.idPascha Patricia Simanjuntak2210313220039@mhs.ulm.ac.idIna Idealina Putri Anugerahni2210313220021@mhs.ulm.ac.idHaeningtya Salsabila Paramitha2210313220041@mhs.ulm.ac.id<p>This activity aims to develop and implement an information application that can strengthen digital marketing strategies for oyster mushroom and citrus processed products for farmers in Danda Jaya Village, Rantau Badauh Sub-District, Barito Kuala Regency, South Kalimantan Province. Based on the initial survey and interview to the farmers, an information application was built that offers informative content, product promotion, and direct interaction with consumers through various features such as product information, recipes, and online ordering services. The implementation of this application is expected to increase visibility and consumer engagement, as well as expand the market reach for processed oyster mushroom and citrus products. Evaluation of application effectiveness is carried out through monitoring digital marketing performance, analyzing user data, and feedback from application users. It is hoped that the results of this activity can contribute to the development of digital marketing strategies for the food industry, especially in increasing market penetration and strengthening sales of processed oyster mushroom and orange products so that they can contribute to improving the economic welfare of the surrounding community.</p>2024-06-25T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Wia Rizqi Amalia, Mellani Yuliastina, Alfian, Pascha Patricia Simanjuntak, Ina Idealina Putri Anugerahni, Haeningtya Salsabila Paramithahttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2998SOSIALISASI PENINGKATAN DETEKSI SOIL TRANSMITTED HELMINTH (STH) MELALUI MODIFIKASI PADA LARUTAN ZnS (SULFIDA SENG) DAN NaCl (NATRIUM KLORIDA) 0,9%2024-06-19T10:03:33+00:00Sa’adah SiregarGhozalirusman@gmail.comVincentia Ade Rizkyvincentiarizky@gmail.com<p>Public health is a crucial aspect of disease prevention efforts. One significant health issue in many countries, including Indonesia, is Soil Transmitted Helminth (STH) infection, often caused by poor sanitation and lack of environmental cleanliness awareness. STH, typically caused by Ascaris lumbricoides, Trichuris trichiura, and hookworm, can have severe health impacts, particularly on children. Fecal examination methods, especially flotation techniques using ZnS (zinc sulfide) and 0.9% NaCl (sodium chloride) solutions, are commonly employed for STH detection. However, optimizing flotation methods in the field is essential to enhance STH detection sensitivity. This study focuses on the modification of ZnS and 0.9% NaCl solutions to improve the effectiveness of detecting STH eggs. By disseminating information on these modifications to public health practitioners, this socialization aims to enhance detection and prevention efforts for STH infections. The evaluation results show significant improvements in participants' knowledge, skills, attitudes, understanding, method application, and satisfaction, indicating the effectiveness of this socialization in promoting better STH control and prevention programs.</p>2024-06-25T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Sa’adah Siregar, Vincentia Ade Rizkyhttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/3060PELATIHAN KOMPETENSI PROFESIONAL CALON GURU BK DALAM PENGGUNAAN SOSIOMETRI2024-06-25T13:15:47+00:00Nurmawati Nurmawatinurmawati@uhamka.ac.idDisa Jahrul Khodijahdisa@gmail.comFhara Anggi Nuraenifhara@gmail.comMuhammad Naufal Zindanzindan@gmail.comFarhan Ariiqfarhana@gmail.comDevita Azkiya Rahmahdevita@gmail.comGustia Brawijayantigustia@gmail.com<p><em>A non-test instrument commonly used to find out the social relationships of students is sociometry. Sociometry is a method of collecting data about students' social interactions. This method is done by asking each individual to choose three other friends who are liked to those who are not liked. The position of each individual relationship that occurs in the group can be measured quantitatively and qualitatively. The form of relationships in this sociometry also varies, including triangular social relationships, centralized social relationships, intimate social relationships, mesh-shaped social relationships, and chain-shaped social relationships. The results of this sociometric processing will obtain an overview in the form of the number of scores obtained by each individual, relationship patterns, relationship intensity, and the position of students in their friendships.</em></p>2024-06-25T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Nurmawati, Disa Jahrul Khodijah, Fhara Anggi Nuraeni, Muhammad Naufal Zindan, Farhan Ariiq, Devita Azkiya Rahmah, Gustia Brawijayantihttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/3064PEMANFAATAN KOMBINASI DAUN INSULIN (Smallanthus Sonchifolius) DAN DAUN STEVIA (Stevia Rebaudiana Bertoni) UNTUK MENGATASI DIABETES MELLITUS 2024-06-25T14:52:41+00:00Eka wisnu kusumaeka.wisnu@stikesnas.ac.idSuharyanto Suharyantosuharyanto@gmail.com<p><em>Diabetes mellitus is a group of disorders characterized by increased blood glucose levels or hyperglycemia. In 2023, diabetes mellitus cases rank 10th in the city of Surakarta. The series of activities included filling out pretest and posttest, counseling on the management of diabetes mellitus and a workshop on making Invia Tea. The results of the pretest and posttest showed that there was a significant difference in the value of Sig. (2-tailed) 0.000 <0.005 so that there was a difference in knowledge before and after counseling. The results of filling out the partner satisfaction questionnaire obtained a very good score and good reaching 93% so that it can be concluded that the activity satisfied the activity participants</em>.</p> <p> </p>2024-06-25T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Eka wisnu kusuma, Suharyantohttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/3066PKM PENDAPINGAN PAUD HOLISTIK INTEGRATIF DI TK IT RUMAH ANAK SOLEH KABUPATEN BUTON2024-06-25T15:15:57+00:00La Jetilajeti469@gmail.comTarno TarnoTarno@gmail.comAris SusantoAris@gmail.comJunaidin JunaidinJunaidin@gmail.comHartati HartatiHartati@gmail.comEvi Ervinaevi@gmail.com<p><em>Community Partnership Program (PKM): Integrative Holistic PAUD Assistance aims to provide knowledge for teachers at Anak Soleh IT Kindergarten. Implementation of this service activity includes three stages, namely preparation, implementation and evaluation. At the implementation stage, the methods used include lectures, discussions, questions and answers. The needs of children do not only emphasize educational aspects, but also include aspects of nutritional services, health services, care and child protection. To implement this policy, the government continues to encourage and expand opportunities for the community to participate in developing early childhood education services through the establishment of various types of early childhood education units (PAUD). PAUD is held in two educational channels, namely formal and non-formal. To make this happen, an important role is played by parents, educators, legal practitioners, health and counselors as well as early childhood education staff. Based on the results of this activity, information was obtained that the problem faced was that parents and educators and educational staff did not fully understand the importance of Integrative Holistic PAUD (HI PAUD) so that there was no good collaboration between parents, schools and partners</em><strong><em> </em></strong><strong><em> </em></strong></p>2024-06-25T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 La Jeti, Tarno, Aris Susanto, Junaidin, Hartati, Evi Ervinahttps://ejournal.nusantaraglobal.ac.id/index.php/ejoin/article/view/2943PENGADAAN BAHAN KOLEKSI PADA TAMAN BACA SOKA SALATIGA 2024-06-23T11:17:07+00:00Anton Hermawananton.hermawan@uksw.edu<p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p><em>Library institutions are also known as educational tourist attractions. In this context, libraries provide information and knowledge sources for the community. Taman Baca Masyarakat (TBM) has a role in developing knowledge at the community level. Apart from that, a more critical role is TBM's efforts to empower the community through knowledge accessed at the local TBM. Through procuring and selecting appropriate collection materials, TBM can provide information and knowledge that the public can access. The information and knowledge accessed can later be implemented to empower local communities. Implementation of Community Service is focused on procuring collection materials from TBM Suko, Salatiga, so that it can impact community empowerment later. Implementation is carried out in four stages: location survey, discussion with TBM Suko management, analysis and selection of collection materials, and procurement of collection materials through purchasing, giving or seeking donations/gifts/deposits.</em></p> <p> </p> <p><strong>ABSTRAK</strong></p> <p>Lembaga perpustakaan dikenal juga sebagai tempat wisata edukasi. Dalam kontek ini perpustakaan sebagai penyedia sumber informasi dan pengetahuan bagi masyarakat. Taman Baca Masyarakat (TBM) berperan bagi pengembangan pengetahuan ditingkat masyarakat. Selain itu, peran yang lebih penting penting adalah upaya TBM dalam pemberdayaan masyarakat melalui ilmu pengetahuan yang diakses pada TBM setempat. Melalui pengadaan dan seleksi bahan koleksi yang tepat TBM dapat menyediakan informasi dan pengetahuan yang dapat diakses masyarakat. Informasi dan pengetahuan yang diakses nantinya dapat diimplementasikan guna pemberdayaan pada masyarakat setempat. Pelaksaan Pengabdian Kepada Masyarakat dititik beratkan pada pengadaan bahan bahan koleksi TBM Suko, Salatiga agar nantinya dapat berimbas pada pemberdayaan masyarakat. Pelaksanaan dilakukan melalui empat tahap yaitu: survei lokasi, diskusi dengan pengelola TBM Suko, analisa dan seleksi bahan koleksi dan kegiatan pengadaan bahan koleksi melalui pembelian, pemberian atau mengusahakan sumbangan/ hadiah/ titipan.</p>2024-06-25T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Anton Hermawan